Segelbåtsdatorn

Målsättningen för detta projekt var att få ett centralt instrument för motortemperatur, varvtal och bränslemängd till segelbåten. Volvos egna instrument var och är väldigt dyra, 3000 kronor och uppåt så det var inget alternativ.

Tekniska lösningar

Det som var svårast att utveckla var själva användarinterfacet. Vilka uppgifter är viktiga att visa och hur ska de presenteras på ett bra sätt.

Jag ville få storleken på displayenheten att smälta in med de övriga instrumenten. Efter mycket letande hittade jag en kappsling hos conrad.se. Jag plastade även en hållare, instrumentpanel som är monterad ovanför ruffnedgången.

För att spara tid och inte behöva lära mig i c++ så fann jag en basic-liknande programmeringsmiljö, BasicMicro, som var väldigt enkelt att lära sig.

Programmet i korthet består av tre menyer för motorvarv, motortemperatur och tanknivå:

-Första menyn efter initiering är motorvarv som avläses med en hallgivare och en magnet som jag fällt in i svänghjulet. Avläsningen sker en gång i sekunden för att göra motorvarvsberäkningen så enkel som möjligt.

-Motortemperaturen visas i nästa menyfönster. Om motortemperaturen överstiger den normala så hoppar displayen automatiskt till detta fönster.

-Tankmätaren visar mängden bränsle kvar i tanken i liter. Det slumpade sig så att denna lilla diesel, Volvo Penta MD6, har en linjär bränsleförbrukning beroende av motorvarvet så med hjälp av tankmätaren visar jag även hur många timmars körning jag har med det aktuella motorvarvet.

En liten extra sensor mäter även utomhustemperaturen.

Jag valde en pic-processor för jag hade provat dem tidigare och jag hade funnit en compilator som verkade enkel, se 'Mjukvara'. Sensorer valde jag efter vad som fanns tillgängligt i båten och vad jag hade kunskap om. Tankmätaren behöll jag orginal, 0 till 180 ohms resistiv givare så jag även kan ha kvar orginal visaren.

Presentationen av mätvärden från motorn visar jag på en fyra-raders lcd, det kan tyckas var i minsta laget men med en stapel som visar det aktuella värdet så är den läsbar även på långt håll, 1 till 2 meter. Den inbygda belysningen slås av och på med den vänstra gula knappen. Den ger ett lagom starkt sken för nattnavigering

Bilder säger ju mer än tusen ord så för att inte behöva skriva så mycket..

Panel
Intrumenten
Display
Meny för tank
Motor
Motorsensorer

Ralf Björklund 2011